torsdag den 15. april 2010

Gæsteblogger # 2: Astrid Kruse Jensen

Jeg er stolt af at kunne præsentere min næste gæst her på bloggen... Astrid Kruse Jensen!

Jeg inviterede hende til at skrive et indlæg, fordi du i morgen kan se hendes soloudstilling The Construction of Memories hos Mikael Andersen, men også fordi, jeg er vild med hendes fotoværker. Så er det sagt. De taler til mig og vækker hengemte erindringer. De pirker til fornemmelser, følelser og stemninger, der ikke er en del af min hverdag, men hører hjemme i en uvirkelig drømmetilværelse, hvor alting går i slowmotion og er stille. Værkerne er samtidig intense og klare, fordi motiverne er indhyllet i mørke. På forunderlig vis skaber hun klare fremstillinger af uklare fornemmelser!

Jeg giver ordet til Astrid Kruse Jensen og håber, vi ses til hendes fernisering hos Mikael Andersen på Bredgade 63 i morgen.

Ordet er Astrids:

Så nærmer dagen sig for min solo udstilling hos Mikael Andersen – sidste gang jeg havde en i det danske galleri var i oktober 2006, så det er ved at være længe siden. Derfor vil nogle af jer måske også have set et par af billederne på gruppeudstilllinger i byen tidligere – men når der går så lang tid mellem soloerne, så må man jo løbende vise, hvad man beskæftiger sig med. Men det er første gang, jeg skal vise mange af værkerne fra projektet ’The Construction of Memories’ samlet.

I mine værker mødes det fremmede og det velkendte – det reelle og det forestillede – og i de nyeste værker også det konkrete overfor det abstrakte. Natten er et fremtrædende kunstnerisk redskab i mine værker. I natten kan jeg manipulere med motiverne, mens optagelsen finder sted. Jeg fotograferer på film, og billederne er skabt i et ’gammeldags’ mørkekammer uden nogen form for efterbearbejdning. Den detaljerigdom og stoflighed, der er tilstede, er et resultat af den lange eksponeringstid. Jeg finder det interessant at anvende fotografiet ’rent’. At udfordre fotografiets basale men fantastiske muligheder. At presse filmens emulsion derhen, hvor tilfældighederne tager over og farverne bliver mættede – der hvor man ikke har den fulde kontrol over det endelige resultat.










The Construction of Memories påbegyndte jeg i 2006, hvor jeg var gravid med mit første barn. I forbindelse med graviditeten, som jo både er en rejse tilbage og en rejse mod noget ukendt – begyndte jeg at arbejde med disse værker, der alle kredser omkring ’erindring’. Jeg er optaget af, hvordan fotografiet ofte dominerer og er bedre end vores hukommelse til at lagre og manipulere med vores erindringer. Projektet indeholder både billeder, der er iscenesatte til mindste detalje og billeder, hvor jeg benytter lokationerne, som de er. Disse to meget forskellige tilgange i skabelsen af værkerne understreger, at en vigtig del af min arbejdsproces ligeledes er den dialog, der opstår mellem de forskellige værker i selve processen. Projekterne strækker sig som oftest over flere år, da jeg arbejder på forskellige projekter samtidig - hvilket skyldes afhængigheden af omgivelserne og årstiderne.










I The Construction of Memories stiller jeg spørgsmål ved fotografiet som ’The beholder of our memory’. I dette projekt skaber jeg erindringer, som aldrig reelt har eksisteret, en diffus eller indbildt erindring som eksisterer i kraft af følelser og fornemmelser. Derfor fremstår billederne med surreelle undertoner – og jeg skaber kun antydninger af historier. I flere af værkerne er en kvindeskikkelse i rødt tilstede, hun eksisterer i billederne som en figur. Hun har været tilstede i mine værker de sidste 12 år. Hun er med til at understrege den ladede stemning, og interagerer med omgivelserne. Jeg forsøger i værkerne at skabe en poetisk forskydning af virkeligheden med udgangspunkt i barndommens univers og fantasiens parallel verden. I billederne skabes en slags rumligt samspil mellem fortid og nutid, en forskydning af tid og erindring. Jeg forsøger at skabe en et drømmeagtigt landskab - et univers, hvor tingene ikke altid er, hvad de giver sig ud for at være.

Jeg håber vi ses til ferniseringen.


Se mere på Astrids hjemmeside

Læs mere om Astrid på Kunst.dk

Find hende hos Galleri Mikael Andersen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar