torsdag den 19. august 2010

Gæsteblogger # 4: Camilla Rohde Madsen

Jeg vil gerne byde velkommen til min næste gæst her på bloggen... Camilla Rohde Madsen - gallerist og indehaver af Rohde Contemporary.

Mine tidligere bloggæster har alle været kunstnere. Nu, synes jeg, det var tid til at høre fra en gallerist.

Noget af det, jeg synes er specielt spændende at høre gallerister fortælle om, er, hvordan de har valgt de kunstnere ud, de repræsenterer. Der er dælme mange kunstnere at vælge imellem... og så måske alligevel ikke, når det kommer til stykket? Hvad ser de efter? Hvordan vurderer de og prioriterer de mellem kemi, talent, udviklingspotentiale, langtidsholdbarhed, salgbarhed, kunstnerisk væsentlighed, international interesse osv?

Jeg synes også, det er spændende at høre om det samarbejde og den relation, der er mellem galleristen og kunstneren. Hvor på skalaen forretningspartnere versus venner befinder de sig? Hvor tæt samarbejder de? Om hvad? Hvor går grænsen for samarbejdet? Hvornår blander galleristen sig for meget? Og hvad hvis kunstneren ikke leverer det, som galleristen forventer?

Jeg har inviteret Camilla Rohde som gæst her på bloggen dels, fordi hun netop nu har en soloudstilling med Jeanette Ehlers (som jeg synes, du skal se) og dels, fordi Rohde Contemporary er et relativt nystartet galleri, der siden åbningen har vist både spændende og alsidige udstillinger. Og så er det et rart galleri at komme i både til hverdag og til ferniseringerne, der altid er godt besøgt.

Jeg giver hermed ordet til Camilla og håber, vi ses en dag i hendes galleri:

”"Jeannette Ehlers er vel blandt de smukkeste kunstnere i Danmark…”. Sådan nogenlunde skrev jeg for nylig på Facebook som optakt til åbningen af hendes soloudstilling, The Invisible Empire, på galleriet i fredags. Kort tid efter fik jeg en mail fra Jeannette, som sagde tusind tak for komplimenten, men om jeg godt gad fjerne det, da det vel egentligt ikke havde det store med udstillingen at gøre. Det havde hun jo sådan set ret i, og derfor slettede jeg det også.

Men i virkeligheden er det en god illustration af samarbejdet imellem en kunstner og en gallerist. Det er et meget personligt forhold, som naturligvis først og fremmest handler om værkerne; det er de færreste gallerister der kan sælge/markedsføre og i det hele taget stå inde for værker, som de ikke selv er meget begejstrede for. Men derudover er jeg overbevist om, at samarbejdet handler lige så meget om forholdet/venskabet. Jeg skal som gallerist give slip og turde stole 100% på, at kunstneren leverer det bedste han/hun formår, og så handler det i høj grad om god kommunikation, så man hele tiden er klar over, hvor den anden står.

Sådan føler jeg, at samarbejdet imellem Jeannette Ehlers og mig selv fungerer.

Grunden til, at jeg for ca. et år siden spurgte Jeannette, om hun ville være en del af programmet i galleriet, skyldes naturligvis, at jeg synes, hun er en eminent billedkunstner. Video har stort set interesseret mig altid, og alligevel synes jeg, at Jeannette var i stand til at rykke ved min forestilling omkring video som medie via sine tekniske manipulationer. Derudover har vi altid talt godt og nemt sammen.









Kort tid efter blev ROHDE CONTEMPORARY inviteret til at søge ind på vidokunstmessen LOOP i Barcelona i maj i år. Vi søgte ind med Jeannettes video ’Black Magic at The White House’ fra ATLANTIC og blev accepteret! Så vi tog projector og mini mac under armen og tog flyveren til Barcelona, hvor vi indlogerede os på Hotel Catalonia på Ramblaen. LOOP messen foregår på selve hotellet, hvor gallerierne får et hotelværelse som screeningsrum. Man kan selv vælge, om man vil holde budgettet så stramt som muligt og bruge screeningsrummet som soveværelset udenfor messens åbningstider. DET GJORDE VI! Så allerede kort tid efter vores samarbejde begyndte, delte vi altså seng og hotelværelse. Det betyder naturligvis, at man kommer til at lære hinanden at kende på en helt anden måde. Alt i alt – både på det personlige men også på det professionelle plan, var messen en fantastisk succes.

Der var samlere, pressefolk, kuratorer, museer og fonde fra hele verden. Vi fik positiv respons, både i form af gråd men også i form af udtalt begejstring for den rent tekniske metode, Jeannette benytter sig af i sine videoer, men også for værkets poetik og æstetik. Jeannettes videoværker befinder sig nu i private samlinger i Bern, Holland, London og NY. Og allerede i september bliver ’Black Magic at The White House’ udstillet via ’Collection Ertlé-Ketterer’ på ’Images Outdoor Art Festival’ i Vevey i Schweiz. Det var faktisk ret overvældende.

Jeannette Ehlers solo udstilling The Invisible Empire, som åbnede i fredags på ROHDE CONTEMPORARY, har været planlagt igennem det sidste halve år. Da Jeannette præsenterede sin idé for mig, havde hun en vision om noget mælkehvidt, samt at det skulle være en videreudvikling af ATLANTIC, som handler om slavehandel.

Det færdige resultat er blevet et video værk på 20.04 minutter om human trafficking, som igen er teknisk interessant og understreger Jeannette Ehlers som en poetisk og æstetisk historiefortæller. At værket påvirker publikum virkelig stærkt så vi allerede til ferniseringen i fredags, trods larm, samtale og legende børn. Jeg håber virkelig, at mange vil lægge vejen forbi udstillingen, for det er en meget vigtig historie, som vi ikke må vende det blinde øje til!

Jeg glæder mig til at høre publikums reaktion på ’The Invisible Empire’ imens udstillingen kører på ROHDE CONTEMPORARY indtil 19. September og til at være med til at diskutere den fortsatte positive udvikling for videokunst som medie - og meget gerne her på Birgittes blog."

Se mere her på Rohde Contemporarys hjemmeside


Ingen kommentarer:

Send en kommentar