torsdag den 12. august 2010

Velkommen tilbage & Gæsteblogger #3: Krista Rosenkilde

Hej igen og velkommen tilbage til bloggen. Jeg håber, du stadig vil læse med, selvom jeg har holdt en lang blog-ferie.

Jeg har brugt meget tid på at lade dagene flyde, solen skinne, tankerne svæve og på at hygge mig med familien. Jeg har dog også brugt tid på noget helt andet. Jeg har arbejdet lidt (læs: en del) i smug. Jeg har skabt helt nye kunstrådgivningstilbud, foredrag og kurser. Du kan f.eks. blive KUNSTpilot, eller hvad med at stige ombord på KUNSTexpressen? Det kan du læse mere om snart på min nye hjemmeside, som er lige ved at være klar til at gå online.

Grunden til at dét er vigtigt for dig, kære bloglæser, er, at min blog flytter over på min nye hjemmeside. Indholdet af bloggen kommer til at være som det plejer: ferniseringsanbefalinger, ferniseringsanmeldelser, indlæg om kunstnere, invitation til særarrangementer, debatoplæg, gæsteblog-indlæg m.m. Så jeg håber, du flytter med ;-) og jeg skal nok love at gøre dig opmærksom på, hvornår bloggen holder flyttedag.

For at fejre, at bloggen nu ruller i gang igen efter ferien, lægger jeg ud med en særlig aktuel gæsteblogger. Hun er ung, hun er ny, hun er klar med sin første soloudstilling med værker, der lægger sig i mellemrummet mellem maleri og skulptur. Værkerne vokser ud ad væggen og antager figurer og mønstre, der minder om mønstrene i et kalejdoskop - skiftende rumlighed og gentagelser af former og farver i én uendelighed.

Mine damer og herrer... Jeg vil klart anbefale jer, at komme til hendes fernisering i aften hos Galleri Tom Christoffersen, men først er ordet Krista Rosenkildes:

”Min højre hånd er bundet ind i bandage, og folk joker med, om jeg har malet for lidt for hårdt...? Men det er ikke helt løgn... Jeg har knoklet som en sindssyg den sidste halvanden måned for at få de sidste værker færdige!

Jeg har haft rigtig meget at se til, siden jeg blev færdig på akademiet for et år siden... Dels med at arbejde på min udstilling men også med at få atelieret, hverdagen og ikke mindst økonomien til at hænge sammen. Det er lidt af en omvæltning at ’komme ud på den anden side’! Det er herude, jeg har fundet ud af, hvad der skal til for, at det kan løbe rundt, og drømmene kan realiseres. Det er både hårdt og helt vildt spændende...

Udstillingen består af vægskulpturer/objekter og papirværker. Jeg har undersøgt, hvordan man kan bruge perspektivets optiske illusionsmuligheder. Malerierne er blevet tredimensionelle og er sprunget ud af fladerne i geometriske former og facetter.Nu er alt færdigt, hængt op og parat, der er ikke andet at gøre end at gå rundt om sig selv med sved på panden til i morgen, hvor min første soloudstilling ”Not So Square” åbner...

Værkerne bedrager og forfører med sirligt malede mønstre, som jeg henter fra forskellige tidsperioder og modetendenser. Den totale mønsterovermaling er for mig en fordybende og meditativ (måske til tider nærmest manisk) proces.

Det er vigtigt, at man kan fornemme intimiteten, der ligger i mønstrene, de har et så at sige håndlavet ’feel’, der står i kontrast til de mere eksplosive skarpe former, de beklæder.

Værkerne er i forhold til mine tidligere mere ’fortællende’ malerier meget mere stramme og reducerede. Værkerne er ikke entydigt figurative men bevæger sig i et mere abstrakt formsprog. Men for mig indeholder ornamentikken og sammensætningerne en følsomhed eller en tilstand, der bliver fortællingen i værkerne.”


Læs mere om udstillingen og om Krista Rosenkilde her:

http://www.tomchristoffersen.dk/

http://bitchslapmag.com/2010/local/not-so-square/

Og se den her lille film-teaser ;-) http://www.youtube.com/watch?v=xUmwGiTPYjw

Ingen kommentarer:

Send en kommentar