tirsdag den 20. oktober 2009

Er du træt af krisesnak?

Jeg synes, det er trættende med krisesnak. Endnu mere trættende er det dog, at krisen ikke bare slipper taget i os. At vi bliver nødt til at forholde os til en ny normal. Et fingerknips er tillokkende... kan vi få det hele til at gå væk?

Frieze Art Fair har krisesnakken taget en helt ny drejning. Den danske kunstgruppe Superflex har lavet en film i 4 afsnit, hvor en hypnotisør guider betragteren gennem krisen. De værste personlige kriser og samfundsmareridt gennemleves, mens man opfordres til at lukke øjnene og lade sig hypnotisere. Filmen er inddelt i fire afsnit under titlerne: The Invisible Hand, George Soros, You og Old Friends og hvert afsnit afsluttes med et "In a little while I will snap my fingers and you will wake up feeling happy, fresh og comfortable" og ... knips... ??

Det mørklagte rum, hvor værket vises, er en velkommen kontrast til det hårde lys og den evige støjbaggrund, der er på Frieze. Bag det tykke sorte gardin sænker roen sig. Mine trætte fødder får lov af hvile sig, da jeg sætter mig tilrette i mørket. Men jeg forbereder mig på, at jeg nok kommer til at se en barsk film om krisens konsekvenser eller en kritisk politisk film med finanssektoren, forbrugssamfundet og grådigheden som syndebukke.

Men filmen er stille. Som rummet. En hypnotisørs monotone stemme beder mig om at lukke øjnene. Det går ikke så godt - det med at lukke øjnene - for filmen er klippet på en måde, jeg ikke vil gå glip af. Underspillet og meditativ, tæt på, fængslende, og slet ikke forstyrrende for den indre rejse, jeg begiver mig ud på. Af og til forstyrres jeg af den fjerne messestøj, som herinde i rummet blot er en summen. Forbrugssamfundets hype kører i højeste gear lige ude på den anden side at gardinet. Men her sidder jeg trygt og godt i min mørke kasse.

Knips - jeg er nu glad, frisk og godt tilpas. Jeg har gennemlevet krisens afkroge og skrækscenarier, og nu er jeg fri. Easy Peasy. Hvor var det godt, jeg var på Frieze Art Fair ;-)

Som du kan høre, så er halvdelen af oplevelsen at se værket på Frieze, men i mangel af bedre kan du se The Financial Crisis af Superflex HER.

Birgitte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar