torsdag den 22. oktober 2009

Hvor ligger Skive?

Mie Olise Kjærgaard hedder hun - den unge danske billedkunstner, der udstiller på Skive ny kunstmuseum i denne tid. Hendes første danske museumsudstilling efter en del år i udlandet.

Udgangspunktet for værkerne er en forladt og forfalden forlystelsespark i Berlin, og motiverne af de forladte konstruktioner fortæller historier om ødelagte drømme og liv, der engang var. Forlystelsesparken, der engang var et sted fyldt med liv, larm, dufte, søde sager, de unges skrig i rutschebanen og glade børn og familier, er nu tom og stille. Hvor blev det hele af? Hvad blev der af glæden? Og ikke mindst hvad byder stedet på i dag?

Jeg har ikke set udstillingen men har set tidligere værker af Mie Olise. Og jeg vil rigtig gerne se den, aller mest fordi jeg allerede uden at have set værkerne kan mærke en melankoli lægge sig omkring mig bare ved at skrive om den her på bloggen. Tomme rustne rutschebaner, ukrudts tilgroede bede, grimhed, ensomhed og stilhed. Fremfor alt stilhed. Ikke en fredfyldt og helbredende stilhed men en nedbrydende og uhyggelig stilhed, der kun brydes
af ballongyngerne, der hænger og svajer lidt i vinden og giver rustne hyle lyde.

Den moltone vil jeg gerne opleve på Skive ny Kunstmuseum. Men hvor ligger Skive? ;-)

Birgitte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar