onsdag den 2. december 2009

Juleønske nr. 14 & 15

Mit kunstønske nr. 14 er klart Benny Dröschers maleri Let us Suppose, then, that We are Dreaming.


Ikke kun fordi jeg i denne mørke tid trænger til lidt blå og høj himmel.

Heller ikke kun fordi det vækker erindringer om sommerdage på ryggen i græsset med udsigt til den uendelige høje himmel med små hvide skyer, der svæver afsted langt der oppe, mens fuglene synger, en myre kravler på mit ben, det er varmt, og der dufter af sommer og frihed.

Heller ikke kun fordi maleriet er 200x300 cm, så de svimlende høje trækroner ER svimlende.

Nej det er også fordi værket trods dets tilsyneladende idyl rummer en dobbelthed, der gør det interessant. Idyllen vendes på hovedet, den trygge sommerdag er ikke som den plejer. For birkestammer svæver i luften og abstrakte krusseduller forstyrer billedet. Der er noget på færde...















15. Jeg ønsker mig også et vægmaleri af Trine Boesen ala det hun malede på Charlottenborgs vægge til udstillingen "Til vægs". Et frisk pust fra Cosmos hedder værket, og tænk hvor herligt det vil være at have sådan en åbning hjemme i stuen. En åbning til alt det store og ukendte - til alle muligheder. En åbning, der sprænger rammer og giver plads til det nye. Ja, det ønsker jeg mig sandelig til jul...


2 kommentarer:

  1. hahaha - tja det er nok første gang mine værker er endt som julegaveønske i al fald i den størrelse!
    I vores familie plejer det at være min søsters børn man støtter til jul - jeg giver hermed muligheden videre til alle. www.orangutang.dk

    Og Birgitte, sådan en lille fætter tror jeg såmænd også, at du ønsker dig til jul - du vidste det bare ikke før nu!

    SvarSlet
  2. Du har ret... sådan en fætter ønsker jeg også meget!!! Og mine børn ønsker sig et par stykker. Hvor er det en skøn meningsfuld opgave, din søster har taget på sig... hvorfor er det lige, at du ikke slipper penslen og slutter dig til hende? Forstå mig ret... jeg ser nødigt, at du slipper penslen, men de der filmklip med orangutanger og vold-ryddede regnskove gør det svært ikke at sætte sig ombord på flyet med det samme - synes jeg.

    SvarSlet