lørdag den 20. marts 2010

Mine 3 særlige ferniseringsoplevelser 19/3

Denne fredag bød på mange rigtig gode oplevelser! Jeg har helt svært ved at vælge 3 kategorier og endnu sværere ved at vælge vinderne af kategorierne... meeen værsgo´ her er de...

Kategorierne i denne uge er:

1. Galleriet der altid stensikkert giver mig én på opleveren - på den fede måde.
2. De skønneste værker.
3. Den mest inspirerende oplevelse.















1. Galleriet det altid stensikkert giver mig én på opleveren - på den fede måde er Skulpturiet. Her viser de altid kunst, der kræver noget, der sætter gang i tankerne og rykker rundt på det, jeg troede, jeg vidste.

I går viste Skulpturiet værker af Veo Friis Jespersen. Simple konstruktioner, der netop fordi, de er simple, sætter tankerne i gang. For hvad er der på spil, når en rå trægren forbundet med forarbejdede træstykker står lænet op ad væggen? Eller når tynde aluminiumsstykker -foldet, mast, bøjet og vredet rundt, så der opstår hulninger og rum - bugter sig henover gulvet i et tilsyneladende tilfældig og så meget desto mere højtråbende manifest?

Tanker, der forskyder min opfattelse af rum, plads, flade, dybde, tyngdekraft, holdbarhed, skrøbelighed, natur og kultur, myldrer rundt og efterlader åbne spørgsmål, som følger mig resten af ferniseringsrunden.

En super fed udstilling. Som altid på Skulpturiet, der på trods af den trange plads formår at skabe store oplevelser. Afsted med dig... hvis du ikke allerede har set udstillingen ;-)



















2. I kategorien De skønneste værker er der hele 3 vindere i denne uge. De kommer alle 3 fra samme udstilling nemlig gruppeudstillingen Things that Matter a Lot hos Christoffer Egelund.

Trine Boesens Ghost II er én af de 3 vindere, fordi det sender mig på en rejse ud i mulighedernes land. Det suger mig til sig med løfter om en svævende vægtløs oplevelsesrus. Her kan alt ske både det vidunderlige og det farlige. Kaos åbner op for nye muligheder, og jeg vil med på rejsen. Og så tiltaler værker mig æstetisk. Det er smukt... synes jeg.

Benny Dröschers Skulptur (med den meget lange titel) vinder, fordi det er som en leg. En let og ukompliceret leg, hvor naturen brydes op og krystaliseres for mit blik og bliver på én gang svævende, skæv, mærkelig, smuk og dragende. Jeg er vild med det!

Nina Saunders værk Hjort med hjul vinder, fordi det er så æstetisk SMUKT og mystisk på samme tid.

Stolen har spist en hjort og er blevet forkrøblet som en halv rullestol, der er væltet omkuld af hjorten, der ikke lader sig fange ind så let.

Det er syret.

Samtidig er både hjort, stoleben, betræk og træværk så perfektionistisk rent og smukt forarbejdet, at jeg accepterer den syrede historie uden at gøre modstand. Og det er her, det bliver farligt.

Det smukke lader mine parader falde, og det uhyggelige får frit spil. For stolen, der tilhører mit trygge hjemlige univers, viser, hvor fordrejet det selv samme hjemlige univers også kan være. Livets skyggesider kryber umærkeligt ind på mig, og jeg lader det ske.

Faktisk byder Egelund på flere super gode værker. Så hvis du ikke allerede har set udstillingen, bør du unde dig selv oplevelsen.

3. Den mest inspirerende oplevelse var dog klart, at jeg delte mine ferniseringsoplevelser med mine første officielle ferniseringsgæster.

Jeg har de seneste gange udvidet mit ferniseringsprogram her på bloggen med et mødested og tidspunkt og inviteret jer derude til at følges med mig på min fredagskunstrunde. I fredags havde de første meldt sig. Og det var super hyggeligt og inspirerende både for mig og mine gæster at være sammen ude i kunsten. Der kom ord på kunsten, den blev pakket ud og fik sat tanker igang. Mine gæster var interesserede, nysgerrige og sultne på kunsten. De stillede gode spørgsmål, tænkte efter og delte ud af deres spontane oplevelser.

Det var en fornøjelse. Det kan anbefales. Og jeg håber på at se mange flere af jer på mine ferniseringsrunder fremover. Det eneste, det kræver af dig, er, at du skriver til mig på bloggen, sender mig en mail eller sms senest kl. 14 samme fredag, som du vil følges med mig ud i kunsten... det er da til at overkomme ... og så er det endda gratis!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar