torsdag den 25. februar 2010

Ferniseringsfredag 26/2

Denne fredag vil jeg gå til to ferniseringer. Først vil jeg besøge Rohde Contemporary, der kl. 17 slår dørene op for soloudstillingen The Breathing Room af Søren Dahlgaard.

Søren Dahlgaard er en vidunderlig skrupskør kunstner, der med sine overraskende kunstprojekter stiller spørgsmålstegn ved hele kunstbegrebet og giver nye vinkler på det, vi troede, vi vidste om kunst. Se bare hvordan han giver nyt liv til portrætmaleriet på dette link.

I invitationen beskrives udstillingen på Rohde Contemporary fint sådan her (forkortet udgave):

"The Breathing Room fremstår ved første øjekast som et almindeligt tomt, hvidt rum. Når man træder ind i rummet, bliver ens forventninger om hvordan et udstillingsrum normalt opfører sig vendt op og ned. Væggene består af bløde duge, som ved hjælp af luft kontinuerligt bevæger sig fra konveks til konkav og tilbage igen - mens man hører rummets langsomme zen-agtige vejrtrækning. Hermed udfordres det modernistiske hvidhedsideal og tingenes tilstand.

På udstillingen vises ligeledes [...] Breathing painting, som forholder sig til maleriet og hvordan vi opfatter maleri. [...] Søren Dahlgaard [...] spørger: Hvad er et maleri? Kan et maleri være noget andet end det vi er vant til? Kan det fx. opføre sig på en særlig måde? Her er maleriet blevet levende, idet maleriet trækker vejret. Lærredet bevæger sig langsomt ud - konveks - og ind - konkav. Det er et performativt maleri, der eksisterer over tid. Samtidig bryder det rammerne for opfattelsen af, hvad et maleri er.

Et andet værk der præsenteres er fotoserien
The Perspective of Breathing som består af 12 fotos [...]

Denne udstilling markerer et nyt kapitel i Søren Dahlgaards kunstneriske projekt
[...] alligevel er tankegangen den samme, som i praktisk talt alle værkerne siden Dahlgaard begyndte med kunst i 1996: Hvad nu, hvis tingene forholder sig på en anden måde end den vi kender og har lært?"


Det glæder jeg mig til!

Dernæst vil jeg forbi Christina Wilson, der viser nye værker af Ulrik Møller under titlen Kraftværk.

Jeg vil prøve at være på Rohde Contemporary kl 17, så hvis du har lyst, kan vi mødes og opleve de to ferniseringer sammen. Send mig lige en kommentar her på bloggen eller direkte til min mailboks, hvis du vil med.

Håber vi ses!

Birgitte

1 kommentar:

  1. Q på Peder Skramsgade kunne også være et godt sted at tage hen. De Udstiller Rusudan Melikishvili og Hilda Ekeroth...

    SvarSlet