torsdag den 25. februar 2010

Hvis jeg havde været kongelig...

Jamen altså... hvor er det godt at se samtidskunsten i uvante omgivelser. Hvor er det skønt, at vi har unge repræsentanter i kongehuset, der interesserer sig for samtidskunst. Hatten af for at de går så radikalt til værks som til at invitere 10 kunstnere til at skabe kunst direkte på Amalienborgs vægge og lofter som en del af den omfangsrige restaurering af det gamle Frederik VIII's palæ.

Jeg ville også gerne have kunst direkte på mine vægge derhjemme. Jeg ville også gerne have Jesper Christiansens Verdensrum i min stue eller Olafur Eliassons lamper på min trappe. Men der er én ting, jeg med 100 % sandsynlighed ville have gjort anderledes!

Hvis jeg altså havde været kongelig ;-)

Jeg ville have sørget for at have en mere lige fordeling mellem mandlige og kvindelige kunstnere. Vi har nemlig rigtig mange gode kvindelige samtidskunstnere i Danmark. Kun to af dem (Kathrine Ærtebjerg og Signe Guttormsen) er valgt til at udsmykke Amalienborg.

Naturligvis ville jeg først og fremmest vælge efter kunstnerisk kvalitet, men dernæst ville jeg mene, at kongehuset er forpligtet til også at tage andre overvejelser i betragning som f.eks. en ligelig kønsfordeling.

I hvert tilfælde synes jeg, der er mange gode danske kvindelige samtidskunstnere, der er blevet forbigået. Hvad f.eks. med Annette Harboe Flensburg, Trine Boesen, Malene Hartman, Ida Kvetny eller Marie Søndergaard Lolk for bare at nævne et lille udpluk af de mest oplagte?


Og her er et udpluk af værkerne... de værker, der er skabt til og i tæt (for tæt?) samarbejde med Frederik og Mary...









7 kommentarer:

  1. Det er rigtigt nok besynderligt i disse så politisk korrekte tider, at der ikke er flere kvindelige kunstnere repræsenteret i kronprinseparrets nye domicil. Måske skyldes det at parret skal være apolitiske?

    I øvrigt håber jeg, at Ærtebjergs maleri er i Prinsesss Isabellas lille pigeværelse... Det er en (ikke mere end en) børnbogsillustration...! ;-)

    Annemette

    SvarSlet
  2. Hvor er billedet af Tal R's værk? Ingen af de artikler jeg har kunne støve op har denne med :(

    SvarSlet
  3. @Annemette... tja... jeg forstår godt, hvad du mener om Ærtebjergs værk...
    @Steffen ja, jeg ville have lagt billeder af alle værkerne ud på bloggen, men har heller ikke kunne finde de sidste.

    På dette site kan jeg af én eller anden årsag ikke logge ind på deres billedmateriale... måske der er flere billeder der. Kan du få adgang på din computer?

    http://www.bygningskultur.dk/Menu/Aktuelt/Nyheder/Samtidskunst+på+Amalienborg

    SvarSlet
  4. her er link til tal r´s billede,,
    Danmarks reneste numsehuller...
    http://www.information.dk/225595
    http://www.ses.dk/Home/Servicemenu/Presse/Pressefotos/Frederik%208s%20palae.aspx

    http://www.ses.dk/Home/Servicemenu/Presse/Pressefotos/~/media/Images/Pressefotos/Frederik%208s%20Palae/Kunst/Tal%20R%20TE.ashx?mw=300&mh=300&bc=e2ecee&as=true

    SvarSlet
  5. Neeej hvor godt. Tak skal du have!

    SvarSlet
  6. Annemette Øvlisen8. marts 2010 kl. 09.58

    Jeg har også lige læst informations artikel om rene numsehuller. Jeg griner stadig - læs den, hvis du ikke allerede har gjort det!

    http://www.information.dk/225595

    SvarSlet