fredag den 19. februar 2010

Svensk kunst bliver pakket langsomt ud...

Det er sjovt at gå rundt i den svenske kunst. For jeg kender ikke meget til svensk samtidskunst ENDNU, så jeg ser kun værker. Værker fri for viden om kunstneren, om historikken bag, om prisniveauet eller om hvilken prestige, der ellers måtte omgive værkerne. Det er som at starte forfra. Men jeg ser meget fantastisk kunst, der kræver min opmærksomhed.


Her til eftermiddag har programmet bl.a. budt på besøg hos den amerikanske ambassadørfrue. I ambassadørboligen udstiller de nemlig svensk samtidskunst og faktisk også svensk design. Her blev officiel mahogany møbelstil blandet med samtidens eksperimenterende møbeldesign, og de tapetbeklædte vægge blev kontrasteret af samtidens kunst. Det fungerede ikke bare ok - det fungerede big time. Umiddelbart ville jeg have tænkt, at det ville være svært at få den meget traditionelle indretning til at gå hånd i hånd med samtidskunsten, men det var som om, kunsten blev ekstra synlig netop p.g.a. kontrasten til omgivelserne. Ekstra synlig på den gode måde.

Jeg har desuden været forbi to private samlinger. Den ene besøgte vi på deres eget private udstillingsted, den anden besøgte vi privat. Sejt... mere siger jeg ikke ;-)


Gunnel Wåhlstrand er én af de kunstnere der simpelthen er for vild. Hun er ikke foto-
kunstner. Hendes værker er tusch på papir!!!

Jo, det er hendes værk af drengen, du ser her.

Den præcision er simpelthen for vild. Og jeg siger til dig, at selvom man går helt tæt på, kan man stadig ikke se, at det ikke er et fotografi. Wauw! Gunnel Wåhlstrand er repræsenteret af galleri Andréhn-Schiptjenko.

Jeg er på vej ud i Stockholms gader med min mand... en drink... lidt sushi... you know. Så jeg stopper her. Giver dig bare et par gode navne, du selv kan google, Jockum Nordström (2. værkeksempel), Karin Mamma Andersson, Peter Geschwind, Lena Cronquist, Nina Katchadourian, Jonas Nobel, Jonas Dahlberg. God fornøjelse ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar