fredag den 27. november 2009

Rethink - Contemporary Art & Climate Change

I København er der i denne tid selvsagt meget fokus på klima. Og naturligvis har kunsten sin vinkel på debatten. Udstillingen Rethink - Contemporary Art & Climate Change er af Nordisk Kulturfond blevet udpeget til Årets nordiske udstilling 2009-2010. Det indebærer, at kulturfonden støtter udstillingen med 3 mio. DKK.

Kunstnere fra Norden og resten af verden giver sammen med videnskabfolk og miljøeksperter deres fortolkning af klimaudfordringerne.

Det er af mange årsager en spændende udstilling - ikke mindst fordi langt de fleste af værkerne er sindsygt gode. I København befinder udstillingen sig på tre forskellige steder: Statens Museum for Kunst, Kunsthallen Nikolaj og Den Frie Udstillingsbygning. Sidstnævnte sted udmærker sig med særligt gode værker, synes jeg. Så hvis du ikke orker at se det hele, så tag til Den Frie Udstillingsbygning.

På Den Frie Udstillingsbygning kan du bl.a. se et helt fantastisk fint og rørende værk "Study for Longing/Seeing" af Kerstin Ergenzinger. Et landskab af en art - et bjerglandskab - der pulserer og lever sit eget stille liv - afhængigt af omgivelserne. Afhængigt af mig i rummet. Min tilstedeværelse har betydning - forandrer landskabet... En super fin og nærværende kommentar til klimadebatten.

Selvom værket fortjener, at du tager ind og ser det i Den Frie Udstillingsbygning, kan du få en forsmag på det her - men snyd nu ikke dig selv for den rigtige oplevelse!


2 kommentarer:

  1. tænkte lige at det her var noget for dig..
    åbner i morgen...

    http://www.grimmfineart.com/artist_details.php?year=2009&artist_id=23&next=3

    SvarSlet
  2. Tak ... spændende... er det et galleri, du kender?
    Jeg kører godt nok både nært og fjernt til kunstarrangementer hele tiden, men Amsterdam når jeg nok ikke lige i dag ;-) idag skal jeg ud i B-huset kl. 15-20... måske det også er noget for dig??
    H.C. Ørstedsvej 65 i baghuset.

    SvarSlet